пятница, 11 февраля 2011 г.

ოტო დიქსის ომგამოვლილი შთაბეჭდილებანი







 ქარვასლაში 2008 წლის 27 მაისს (დღემდე გრძელდება ) გაიმართა ცნობილი გერმანელი მხატვრის ოტო დიქსის გამოფენა(ორგანიზატორები-საქართველოს ეროვნული მუზეუმი-თბილისის ისტორიის მუზეუმი, თბილისის გოეთეს ინსტიტუტი, უცხოეთთან ურთიერთობის ინსტიტუტი(იფა)). წარმოდგენილი იყო 1920-1924 წლებში შესრულებული კრიტიკული გრაფიკა და ოფორტების ციკლიომი” (1924) საგამოფენო სივრცე ასამდე მცირე ზომის გრაფიკულ ნამუშევარს ეკავა, რომელთაგან უმეტესობა ომის თემაზე შექმნილ საშინელებებს გადმოსცემდა, ნაწილი პორტრეტებს, ნაწილი კი ომის პერიოდის საზარელ ყოველდღიურ ყოფას ასახავდა ომს გარეთ. შავ_თეთრ ნამუშევრებში ერია ასევე ფერში შესრულებული ნახატები.
მხატვრის თემატიკა ერთგვარად განპირობებული იყო მისი ცხოვრებისეული გამოცდილებიდან. ოტტო დიქსი პირველი მსოფლიო ომის დროს გერმანულ არმიაში მოხალისედ იყო და მეტყვიათმფრქვევედ მსახურობდა. ” ომის დროს გადატანილმა საშინელებებმა მასზე ისეთი ზემოქმედება მოახდინა, რომ ეს მოგონებები დიქსს მთელი ცხოვრების მანძილზე გაჰყვა და მის შემოქმედებაშიც მნიშვნელოვნად აისახა. 1915-დან 1918 წლამდე ფრონტის სხვადასხვა წერტილებში (საფრანგეთში, ბელგიაში და რუსეთში) დიქსმა 600-ზე მეტი ნახატი შექმნა. სწორედ ბრძოლის ველზეჩაწერილი პროტოკოლებიდა მხატვრის პირადი მოგონებები დაედო საფუძვლად 1924 წელს კარლ ნიდერჰოფთან ბერლინში გამოცემულ ოფორტების გრანდიოზულ ციკლს”-ვკითხულობთ ოტო დიქსის ბიოგრაფიულ ჩანაწერებში.
მას რადიკალურად რეალისტურ მხატვარტა ჯგუფს მიაკუთვნებენ. ნათლად გამოკვეთილი ავანგარდისტი იყო, რომელიც 1920-იან წლებში დაკავშირებული იყო დადაიზმთან და ექსპრესიონიზმთან. გეორგ გროსთან ერთად ითვლება მიმდინარეობა “Nეუე შაცჰლიცჰკეიტ” - ის ერთ-ერთ მნიშვნელოვან წარმომადგენლად.
დიქსი თვლიდა რომ მხატვარმა რეალობა უნდა ასახხოს, და ასახოს შეულამაზებლად, ობიექტურად. თუმცა თავისი ნამუშევრებით ერთგვარად მეორე უკიდურესობაშია გადავარდნილი. გამძაფრებულად უარყოფითი ემოციებით დატვირთული- ალაბთ შელამაზების ბრალდების შიშით განპირობებული,
ცხოვრებას მუქ ფერებში ხედავადა , რა თქმა უნდა ალბათ მეტწილად ომის ბრალიც იყო. მაგრამ ობიექტურად გადმოცემის მცდელობამ აშკარად კრახი განიცადა, დიქსის მკვეთრად ინდივიდუალური ხელწერისა და სუბიექტური ხედვისა წყალობით.

Комментариев нет:

Отправить комментарий